zondag 19 oktober 2014

Thema Kabouters

Vorige twee weken leefden we ons volledig in in het thema 'kabouters'. Dinsdag begonnen we met het waarnemen van de vele spulletjes die de kleuters van thuis hadden meegebracht. Heel erg leuk dat de kleuters telkens zoveel materiaal meebrengen naar de klas. Waarvoor dank!

We knutselden een grote kabouter in elkaar. Voor de muts scheurden we rode snippers die we daarna op de muts kleefden. We stempelden de baard van de kabouter en ook zijn gezicht.
We speelden een spel op de spelletjestafel waar er met een dobbelsteen werd gerold en geteld hoeveel stippen op de paddenstoel hoorden. Zo werden de begrippen 'meer' en 'minder' spelenderwijs aangebracht.
Er kwam een rijmkaboutertje op bezoek in de klas. Die kon heel goed rijmen en wou dit de kleuters leren. Een aantal kleuters is al helemaal weg met het rijmen.
Ook oefenden we de begrippen 'op', 'naast', 'voor', 'achter' en 'onder' in en beeldden we het lied 'Op een grote paddenstoel' uit.
We proefden van een echte paddenstoel. Deze werden gekocht in de winkel, want er kwam een kaboutertje vertellen dat de paddenstoelen uit het bos wel eens giftig kunnen zijn.
Tenslotte waren we op vrijdag een dagje zelf kabouters. We kregen een baardje en een rode neus. Wat zagen we er leuk uit! Ook de juf moest eraan geloven en kreeg een rode neus.

Woensdag gingen  we op stap naar Gullegem. Daar wachtte ons een superleuke kabouterwandeling en een tentoonstelling over het bos. We gooiden met blaadjes, maakten een puzzel, ontdekten wat niet in de natuur hoort en zoveel meer...

Vrijdag kwam een heel raar wezentje op bezoek. Haar naam was Fientje Respectientje. Ze woont niet op de aarde, maar op de planeet Goed Of Slecht. Ze was volledig in het groen en rood. Ook had ze kleine lichtjes mee: een rood lichtje en een groen lichtje. Wanneer iets slecht is, brandde het rood lichtje en wanneer iets goed is, brandde het groen lichtje. Ze gaf aan elke klas een opdracht mee. Bij onze klas was dit het volgende opdrachtje: 'Wanneer de koekendoosjes leeg zijn, moeten deze op de vensterbank aan de klas worden geplaatst.' Wanneer we vier groene lichtjes hebben verdiend, wacht er ons een spetterende verrassing.

Je leest het, het waren opnieuw twee heel leerrijke weken!
Volgende week werken we rond het thema 'Herfst'. Briefje volgt nog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten